پتک و چکش – خدمات تخریب بتن، کرگیری بتن، برش بتن، کاشت میلگرد و اجاره هیلتی و ابزار

چسب کاشت میلگرد

یکی از بهترین روش‌های تقویت سازه بتنی و همچنین اصلاح نواقص اجرایی، عملیات کاشت میلگرد است.

کاشت میلگرد یک روش تقویتی است که در پروژه‌های ساخت‌وساز برای افزایش مقاومت و پایداری سازه‌های بتنی به کار می‌رود. همچنین برای رفع ایرادات اجرایی یا تغییرات در نقشه‌های سازه‌ای: برای اتصال میلگرد به فونداسیون اجرا شده، برای جانمایی ستون جدید یا افزودن کنسول به ساختمان استفاده می‌شود. در این تکنیک، سوراخ‌هایی در سطح بتن حفر می‌گردد و میلگردهای تقویت‌کننده در این سوراخ‌ها وارد و توسط چسب کاشت که در سوراخ‌ها تزریق شده است، محکم می‌شوند. این میلگردها، استحکام کششی بالایی ایجاد می‌کنند و یکپارچگی ساختاری بتن را بهبود می‌بخشند.

انکر های شیمیایی که در اصطلاح بازار به چسب کاشت میلگرد معروف هستند، با ایجاد چسبندگی بین میلگرد با بتن باعث ایجاد ظرفیت باربری می‌شوند. انواع چسب‌های کاشت میلگرد مثل چسب کاشت میلگرد کارتریجی، چسب کاشت بولت و میلگرد کپسولی و چسب کاشت میلگرد حجمی یا کیلویی که در بازار موجود هستند، از یک ترکیب پایه که یک نوع رزین است ساخته شده‌اند. این رزین می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که در کیفیت ساخت و ترکیب چسب کاشت میلگرد، در پایداری و قابلیت گیرایی چسب بسیار تاثیرگذار هستند.

چسب کاشت میلگرد یک چسب دوجزئی است که از رزین و هاردنر با نسبت‌های مختلف تشکیل می‌شود و نسبت رزین آن بیشتر از هاردنر است. رزین بر ۳ پایه پلی‌استر، وینیل استر و اپوکسی در دسترس است. رزین پلی‌استر معمولا برای ساخت چسب‌های غیرسازه‌ای استفاده می‌شود، درحالی‌که رزین‌های وینیل‌استر و اپوکسی برای چسب‌های سازه‌ای به کار می‌روند. دو جزء چسب های کاشت میلگرد، قبل از استفاده باهم مخلوط می‌شوند تا یک خاصیت چسبندگی فوق‌العاده و پیوندی قوی و بادوام بین میلگردها و بتن ایجاد کنند و با بهبود ظرفیت باربری و جلوگیری از لغزش یا حرکت میلگردها در داخل بتن، یکپارچگی ساختاری بتن را افزایش می‌دهند.

خصوصیات بهترین چسب کاشت میلگرد:

برای کاشت میلگرد، چسب‌های مختلفی در بازار در دسترس می باشد که در ادامه ویژگی‌های یک چسب باکیفیت را مرور می‌کنیم:

  • استحکام: استحکام کششی باید بالا باشد تا بتواند نیروی وارده را تحمل و به سازه منتقل نماید.
  • دوام: چسب باکیفیت باید با دوام باشد و در برابر خوردگی و فرسودگی مقاومت کند و در طول زمان استحکام خود را حفظ کند.
  • راحتی استفاده: باید بتوان از چسب با کیفیت به راحتی استفاده نمود و در زمان تزریق دچار مشکل نشد.
  • چسبندگی: چسب با کیفیت، یک پیوند قوی بین میلگرد و بتن ایجاد می‌کند که به آسانی قابل جداشدن نیست و برای سال‌های طولانی دوام می‌آورد.
  • مقاوم در شرایط محیطی مختلف: چسب کاشت با کیفیت در برابر انواع شرایط محیطی مانند آب، آتش، مواد شیمیایی و تغییرات دمایی شدید مقاومت می‌کند. همچنین بهتر است در هر دو محیط مرطوب و خشک قابل استفاده باشد.

عوامل موثر بر انتخاب چسب کاشت میلگرد:

  • نوع کاربری اعم از سازه‌ای و یا غیر سازه‌ای
  • بتن موجود ترک دار است و یا بدون ترک
  • فاصله کاشت از لبه ی آزاد بتن چه مقدار است
  • آیا محل کاشت میلگرد دارای عوامل خورنده است؟ مانند سازه‌ی ساحلی
  • نوع حفره از نظر مرطوب، خشک و یا حتی غرق در آب بودن
  • مقاومت فشاری و برشی بتن موجود
  • بررسی اتصال از لحاظ دینامیکی و لرزه‌ای

    هر کدام از نکات فوق، بر انتخاب چسب کاشت میلگرد تاثیر می گذارد و می بایست چسبی انتخاب گردد که بتواند نیازهای موجود در عملیات کاشت را برآورده سازد.

همچنین وقتی می‌خواهید چسب مناسب برای کاشت بولت و میلگرد را انتخاب کنید، باید به گواهینامه، استانداردها و کدهای محاسباتی به کار رفته در ساخت آن چسب توجه داشته باشید. ETA مهم‌ترین استانداردی است که یک چسب کاشت میلگرد باید داشته باشد. فارغ از این موارد بهتر است دنبال چسبی باشید که:

  • با بتن سازگازی کامل داشته باشد.
  • اجرای آن آسان و سریع باشد.
  • چسبندگی و مقاومت مکانیکی بالایی داشته باشد.
  • در سطوح افقی و عمودی بتوان از آن استفاده کرد.
  • ویسکوزیته مناسبی در زمان اختلاط و نصب داشته باشد.
  • سریع عمل‌آوری شود و نحوه استفاده از آن راحت باشد.
  • در دماهای مختلف اعم از دماهای پایین و بالا قابل‌استفاده باشد.
  • در محیط‌های مختلف طول عمر زیادی داشته باشد.
  • ترجیحاً بوی بدی نداشته باشد.
  • حلال نداشته باشد.
  • بتواند میلگرد را در بتن سبک به خوبی نگه دارد آن‌ها را به یکدیگر متصل کند.
  • تا مدت طولانی قابل نگه‌داری باشد.

انواع رزین در چسب کاشت میلگرد:

رزین اپوکسی

یکی از مواد اصلی موجود در چسب کاشت میلگرد رزین اپوکسی است. رزین‌های اپوکسی پلیمرهایی هستند که حاوی گروه‌های اپوکسید می‌باشند و چسبندگی و مقاومت شیمیایی عالی را ایجاد می‌کنند. این رزین‌ها نقش حیاتی در افزایش استحکام و دوام چسب ‌دارند. علاوه بر این، رزین‌های اپوکسی دارای خواص مکانیکی بسیار خوبی مانند استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر ترک هستند که آن‌ها را برای تقویت میلگردهای بتن ایده‌آل می‌کند. لازم به ذکر است که مقدار انبساط رزین اپوکسی بسیار کم بوده و چون به‌طور کامل شکاف‌ها را پر می‌کند و فشاری هم به جداره داخلی بتن وارد نمی‌کند، از این جهت برای کاشت قطعات فولادین در سوراخ‌ها با قطر بزرگ و یا جاسازی عمیق بسیار کاربردی است. استفاده از این نوع چسب معمولاً برای دماهای کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد توصیه نمی‌شود.

رزین پلی‌استر

انکرهای شیمیایی پلی‌استر یک سیستم انکرینگ تزریقی رایج در بازار هستند که به‌راحتی قابل‌استفاده بوده و کاربرد گسترده‌ای دارند. چسب‌های بر پایه پلی‌استر متداول‌ترین نوع چسب کاشت میلگرد بوده و در ترکیبات مختلفی در بازار موجود هستند. پلی‌استر از مخلوط شدن رزین پلی‌استر با یک حلال واکنشی تهیه می‌شود. حلال واکنشی انواع مختلفی داشته و در واقع نوعی مونومرهای شیمیایی است که با عنوان کاتالیزور معرفی می‌شوند. فرایند سخت شدن رزین پلی‌استر کوتاه بوده و معمولاً در مدت‌زمان کمتر از ۶ دقیقه سخت شده و پس از گذشت ۳۰ دقیقه کاملاً مناسب تحمل بارهای سبک است. از این چسب برای تثبیت رول‌پلاک‌های فولادی، راه‌پله‌ها، نرده‌ها، نمای ساختمان، موانع صوتی، خطوط لوله، سایبان‌ها، براکت‌ها، اتصالات میلگرد پس از نصب استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای بارگذاری متوسط، میله رزوه‌ای و انکراژ میلگرد روی بتن خشک شده بدون ترک استفاده کرد.

رزین وینیل استر

رزین‌های وینیل استر رزین‌های ترموست هستند که از یک مونومر واکنش‌پذیر و مواد افزودنی مثل رزین‌های اپوکسی و متاکریلیک اسید تشکیل‌شده‌اند. در نتیجه، گاهی اوقات از آن‌ها به‌عنوان “اپوکسی” یاد می‌شود. وینیل استرها آن‌ها از نظر خواص عملکردی شبیه اپوکسی‌ها و پلی‌استر هستند. این رزین‌ها مانند پلی‌استر به‌سرعت در دمای اتاق پخته می‌شوند، اما چسبندگی و خواص مقاومت شیمیایی آن شبیه اپوکسی است. رزین‌های وینیل استر معمولاً در دمای پایین سفت می‌شود و عمر این رزین‌ها در حالت خالص بسیار کوتاه است، بنابراین وینیل تجاری به‌صورت چند جزئی (رزین، آغازگر، شتاب‌دهنده و پرکننده و غیره) عرضه می‌شود. چسب شیمیایی وینیل استر بدون استایرن، بسیار سریع عمل کرده و زمان سفت شدن کوتاه آن برای استفاده در هوای سرد بسیار مناسب می‌کند. لازم به ذکر است که در این چسب هنگامی‌ که دما افزایش می‌یابد، زمان پخت کوتاه‌تر خواهد شد. باوجوداینکه چسب‌های بر پایه وینیل استر برای استفاده در زیر آب طراحی نشده‌اند، اما می‌توانیم از آن‌ها در محیط‌های مرطوب استفاده کنیم. در ادامه به تفاوت بین چسب‌های پلی‌استر و وینیل استر اشاره می‌کنیم:
• خواص آب‌گریزی بهتری از پلی‌استر دارد و کاربرد آن وسیع‌تر است.
• مقدار انقباض فیزیکی آن کمتر از پلی‌استر است
• قیمت بالاتری از پلی‌استر دارد و در عین ‌حال مسیر تهیه آن در سطح بازار کمی مشکل‌تر است
• در مقایسه با پلی‌استر در مدت‌زمان طولانی‌تری خشک ‌شده و یا اصطلاحاً گیرایی می‌کند.
• محدوده دمایی آن کمتر از پلی‌استر است.

رزین اپوکسی اکریلات

چسب اپوکسی آکریلات یک رزین دوجزئی از اپوکسی آکریلات بدون استایرن برای استفاده در بتن است. این دسته از چسب‌ها دارای قدرت چسبندگی متوسطی بود‌ه و برای استفاده در محیط‌های خورنده یا شرایط مرطوب طراحی‌شده‌اند. کارایی خوب، پخت سریع و بوی کم و مقاومت شیمیایی مناسب در محیط‌های بسیار تهاجمی یا در شرایط مرطوب، از دیگر ویژگی‌های این نوع چسب هستند. از این نوع چسب کاشت میلگرد می‌توان در مصالح توپر و توخالی، مانند بتن ترک نخورده، آجر، آجر توخالی، بتن متخلخل، سنگ طبیعی، دیوارهای گچی و… استفاده نمود.

بهترین چسب کاشت میلگرد کدام است؟

در بازار ایران انواعی از چسب‌ها از برندهای مختلف در دسترس هستند که می‌توان به برندهایی چون هیلتی، فیشر، ممو، کالم، ایندکس، زتکس و غیره اشاره کرد. هرکدام از این برندها چسب‌های متنوعی ارائه می‌کنند که بر پایه اپوکسی، سیمانی، وینیل‌استر یا پلی‌استر ساخته شده‌اند. در بین این چسب‌ها، چسب هیلتی RE500 V4، به‌عنوان یکی از بهترین چسب‌های موجود در دنیا برای کاشت میلگرد شناخته می‌شود. این چسب تاییدیه ACI آمریکا و ETA اروپا را دارد و دارای لایف‌تایم ۱۲۰ ساله و تاییدیه حریق و زلزله است.

چند نمونه از چسب‌های با کیفیت بازار:

چسب کاشت میلگرد هیلتی RE500 V4:

چسب کاشت میلگرد هیلتی RE500V4، به‌صورت سوسیج در تیوب‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری ارائه می‌شود و بر پایه رزین اپوکسی با عملکرد فوق العاده خود برای کاشت میلگرد و انکراژهای سنگین تولید گردیده است. چسب کاشت میلگرد هیلتی RE500 V4 تاییده های C1 و C2 و همچنین ETA اروپا را برای حریق و زلزله داراست.
این محصول اولین چسب اپوکسی مطابق با استاندارد EAD 332402-00-0601 ، مناسب برای: سخت ترین شرایط کاری، استفاده در سوراخ های کرگیری شده، سوراخ های مرطوب یا زیر آب، تزریق های بسیار عمیق، قطرهای بزرگ و قابل استفاده تا دمای ۵- درجه سانتی گراد می باشد.
از دیگر مزایای چسب هیلتی وی فور می توان به بهبود استحکام اتصال در سخت ترین کاربردها مانند بتن های ترک خورده و شرایط لرزه ای C2 اشاره نمود.

چسب کاشت میلگرد هیلتی HY200 RV3:

چسب هیلتی HY200-R V3 محصولی فوق العاده برای عملیات کاشت میلگرد و کاشت رول بولت است. این محصول با توجه به ویژگی های منحصر بفردی که دارد باعث گردیده مهندسان و پیمانکاران ساختمانی جهت انجام عملیات کاشت میلگرد چسب هیلتی HY200-R V3 را انتخاب کنند. این محصول بر پایه رزین اپوکسی ترکیبی است که مدت زمان کیورینگ سریعی نیز دارد و تاییده ی استفاده جهت انکراژ های سنگین نیز برای این چسب صادر شده است. از این محصول بسیار با کیفیت می توان در مصالح پایه بتن ترک خورده و بدون ترک و مصالح بنایی (پر شده با ملات) استفاده نمود. مصالح پایه میتواند مرطوب یا خشک باشد، همچنین چسب کاشت میلگرد هیلتی HY200-RV3 دارای تاییده ی لرزه ای نیز است.

چسب کاشت میلگرد هیلتی RE100:

چسب کاشت میلگرد هیلتی HILTI RE100 از محصولات بسیار کارآمد و پرطرفدار این برند نام آشنا می باشد. چسب کاشت میلگرد HIT-RE 100 هیلتی جهت عمل آوری آهسته و عملکرد قدرتمند در طیف گسترده ای از اتصالات طراحی شده است. همچنین این انکر شیمیایی دارای تاییده های بین المللی برای استفاده در بتن های ترک دار و بدون ترک نیز می باشد و محصول فوق العاده ای جهت کاربران فعال در صنعت ساخت و ساز است.
چسب کاشت میلگرد هیلتی RE100 بر پایه رزین اپوکسی استاندارد مناسب جهت انکراژ و کاشت میلگرد در بتن می باشد.

چسب کاشت میلگرد فیشر FIS EM Plus:

چسب کاشت میلگرد فیشر FIS EM Plus یک چسب اپوکسی با کیفیت بالا برای تحمل بارهای سنگین جهت عملیات کاشت در بتن ترک خورده و بدون ترک و برای کاربردهای لرزه ای در رده های عملکردی C1 و C2 است. چسب فیشر fis em plus جهت نصب اتصالات برشی در سطوح بتنی، قفسه های بلند و سازه های فولادی سنگین در محیط های داخلی و خارجی مناسب است. چسب اپوکسی fis em plus فیشر برای اتصالات میلگردی که با قطر سوراخ بزرگ و عمق انکراژ بالا نصب می شوند، ایده آل است. همچنین می توان از آن برای سوراخ های کرگیری شده یا پر از آب استفاده نمود.

سخن پایانی

چسب کاشت میلگرد برای اتصال میلگرد به سازه‌های بتنی استفاده می‌شود و مزایایی چون استحکام و دوام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و سهولت استفاده را به‌همراه دارد. این چسب را می‌توان در شرایط مختلف آب‌وهوایی به کار برد و از کارایی آن اطمینان داشت. چسب کاشت میلگرد یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه و مطمئن برای تقویت سازه‌های بتنی است.

سوالات متداول

بهترین چسب کاشت میلگرد در بازار کدام است؟

چسب های کاشت میلگرد باکیفیت باید استاندارد اتحادیه اروپا (ETA)، تأییدیه‌ی حریق و زلزله و همچنین طول عمر حداقل ۵۰ ساله را دارا باشند.

چسب کاشت میلگرد هیلتی RE500 V4 بر پایه رزین اپوکسی با عملکرد فوق العاده خود برای کاشت میلگرد و انکراژهای سنگین تولید گردیده است. چسب کاشت میلگرد هیلتی RE500 V4 تاییده های C1 و C2 و همچنین ETA اروپا را برای حریق و زلزله داراست.

آیا چسب بتن همان چسب کاشت میلگرد است؟

خیر، درست است که گاهی به اشتباه بعضی پیمانکاران چسب کاشت میلگرد را به نام چسب بتن میشناسند ولی باید توجه نمود که چسب بتن برای مصارفی همچون تعمیر، ترمیم و آب بندی بتن استفاده میشود و همچنین یکی از زیر مجموعه های آن چسب های پودری کاشی می‌باشد بنابراین چسب بتن مناسب برای اتصال میلگرد به بتن نیست.

چسب کاشت میلگرد به چه وسیله‌ای تزریق میگردد؟

چسب کاشت میلگرد کارتریجی بوسیله گان (تفنگ) مخصوص تزریق می شود. بعضی از چسب های کاشت میلگرد که دوجزء آن درون یک کارتریج تعبیه گردیده است و به نام چسب کاشت میلگرد تک محوره در بازار موجود می باشد را میتوان با گان های معمولی یا گان آکواریوم نیز تزریق نمود ولی برای استفاده از مابقی چسب های کاشت میلگرد دومحوره باید گان مخصوص به خودش را تهیه کرد.

آیا بدون گان (تفنگ تزریق) می‌توان کاشت میلگرد انجام داد؟

خیر بدون گان یا تفنگی مخصوص امکان تزریق چسب به صورت اصولی درون سوراخ وجود ندارد و چسب سوراخ را بدرستی پر نمیکند، پس توجه داشته باشید برای انجام عملیات کاشت میلگرد باید گان تزریق مخصوص به خودشان را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *